پیدا و انتخاب کردن روش تدریس مدرن مناسب و متناسب برای کلاس درس میتواند مشکل باشد. هر دانشآموز، معلم و کلاس درس متفاوت است و این یکی از چیزهای شگفتانگیز در مورد فرآیند یادگیری است! همانطور که با تمرین و مطالعه برای ارتقای سطح علمی خود تلاش میکنید، روشهای تدریس جدید را امتحان کنید، در این فرآیند شما روشی که بهترین کارکرد و نتیجه را برای دانشآموزان و کلاستان داشته باشد را پیدا خواهید کرد. ما برخی از بهترین روشهای تدریس مدرن را که در کلاس درس بسیار تاثیرگذار بودهاند و در واقع موجب کسب نتایج مطلوب شدند، در این مقاله گردآوری کردهایم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا شما را برای چگونگی هدایت دانشآموزان خود در مسیر رشد، کمال و ایجاد کلاسهای درسی شاد راهنمایی کنیم.
چرا روشهای آموزش همچنان در حال تکامل و رشد هستند؟
نوآوریهای بیشمار به وجود آمده در آموزش آنلاین، درک بهتر روند یادگیری دانشآموزان و رویکردهای جدید برای استراتژیهای تدریس به این معنی است که جعبه ابزار شما بسیار بزرگتر از تخته سیاه و گچ است. معلمان امروزی با چالشهای بسیاری روبهرو هستند و فرصت های زیادی نیز دارند:
- تغییر شرایط تدریس از کلاس حضوری به کلاس آنلاین علاوه بر اینکه راههای جدیدی برای یادگیری از راه دور به دانشآموزان ارائه کرد؛ آنها را نیز با تجربیات یادگیری تعاملی درگیر کرد. این اتفاق بخشی از آنها را دچار مشکل در یادگیری کرد و به طور واضح نابرابری بین قشر ضعیف و قوی از لحاظ مالی و اجتماعی را به دنبال داشت.
- نوآوریهای به وجود آمده در فناوریهای آموزشی جدید، یادگیری کلاس درس را با مهارتهای دیجیتال دنیای واقعی مرتبط میکند.
- با روی کار آمدن ایدههای جدید در مورد آموزش و پرورش، اهداف یادگیری هم بهروز شدند. یادگیری اجتماعی- هیجانی، استراتژی تمایز و یادگیری شخصیسازی شده از جمله این موارد هستند.
از راههای جدید برای یادگیری نترسید و آنها را امتحان کنید، درگیر یک راه به خصوص نشوید. به مطالعه و پژوهش ادامه دهید تا سبک تدریس مناسب کلاس درس خود را پیدا کرده و بهتر عمل کنید!
۱۸ روش تدریس مدرن با هدف اکتشاف و جستجوگری
۱. آموزش مستقیم
این روش مناسب است برای برای تمام سنین، البته به شرطی که با سایر روشهای آموزشی ترکیب شود.
آموزش مستقیم یک اصطلاح کلی برای اشاره به شیوه تدریس سنتی است که بر پایه تدریس صریح درسها و توضیحات معلم بنا شدهاست. معلمان منبع اصلی هستند و دانش و تخصص مورد نیاز در کلاس را دارند. نقش اصلی آنها، راهنمایی و جهتدهی دانشآموزان در فرآیند یادگیری است. در این حالت به دانشآموزان تنها به عنوان دریافتکننده دانش و اطلاعات نگاه میشود. فراگیران مانند ظروف خالی هستند که مفاهیم و مهارتها، آن را پر میکنند، اما نه این به معنای این نیست که آنها را به حال خود رها کنید تا خودشان یاد بگیرند. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما آمورش مستقیم این ظرفیت را دارد که آن را با دیگر روشهای مدرن آموزشی ترکیب کنید. آموزش مستقیم اگر با راهبردهای آموزشی دیگر ترکیب شود ابزار مفیدی برای تقویت درک دانشآموز است! امروزه این موضوع میتواند شامل هر چیزی باشد؛ از سخنرانیها و فیلمهای آموزشی گرفته تا آموزشهای آنلاین و کارگاههای کوتاه و یک روزه.
مثال:
دانشآموزان در یک سخنرانی کلاسی درباره تنوع زیستمحیطی شرکت میکنند، سپس ویدیویی از تلاش یک رفتگر برای حفظ محیطزیست را تماشا میکنند. این روند در تعیین و توضیح دستورالعمل مستقیم به شما کمک میکند تا الزامات یک پروژه یادگیری خدماتی برای دانشآموزان را تدوین کنید و آنها را برای تمیز کردن حیاط یا پارک نزدیک مدرسه خودشان تشویق کنید و برای افزایش همدلی و صمیمیت آنها در این پروسه همراهی کنید.
۲. کلاس درس معکوس
این روش مناسب اواخر مقطع ابتدایی و بالاتر از آن یا هر دانشآموزی که میتواند مستقل کار کند.
در روش تدریس معکوس، برخلاف این روال که دانشآموزان در کلاس به درس گوش کرده و تکالیف را در خانه انجام دهند، معلم درسهای از پیش ضبط شده را به آنها ارائه میدهد تا در خانه ببینند و تکالیف درسی را در کلاس انجام دهند. دانشآموزان معلومات خود را در اوقات فراغت ارتقا میدهند و از فرصت کلاس درس برای یادگیری عملی و حل مسئله و تمرین استفاده میکنند. کلاسهای درس معکوس از نوآوریهای آموزشی جدید استقبال میکنند. مانند آموزشهای مجازی اخیر، همچنین به عنوان یادگیری ترکیبی شناخته میشود. البته فعالیتهای گروهی کلاسی و یادگیری حضوری را برای تقویت روحیه مشارکتی دانشآموزان در اولویت قرار دهید. یک مزیت کلیدی مدل کلاس معکوس این است که به دانشآموزان اجازه میدهد با سرعتی که خودشان انتخاب میکنند درس بخوانند. در بعضی موارد ممکن است معلم یک ویدئو را در اختیار همه شاگردهایش قرار دهد. در حالت دیگر معلم میتواند به دانشآموزان اجازه و فضا دهد تا قسمت دیگر تدریس را بعد از یادگیری کامل هر موضوع نگاه کنند و به خود معلم زمان بیشتری میدهد تا در صورت نیاز به هر یک از دانشآموزان کمک و پشتیبانی فردی برساند. هنگامی که این روش با تکنیکهایی مانند یادگیری تجربی یا یادگیری مبتنی بر پرسشگری و جستجو ترکیب میشود، میتواند به دانشآموزان تجربه عملی ارزشمندی بدهد.
مثال:
دانشآموزان مقالهای در حوزه یک روش علمی خاص در خانه میخوانند، سپس به کلاس میآیند و یک آزمایش عملی انجام میدهند. آنها یافتههای خود را مینویسند و در مورد نتایج خود کنفرانس یا مطلبی ارائه میدهند. در حالی که آنها مشغول هستند، شما کار دانشآموزان را تحت نظر دارید تا کم و کاستیها و مشکلات یادگیری را که میتوانید در درسهای آینده برطرف کنید، شناسایی نمایید.
۳. یادگیری حرکتی
این روش مناسب همه سنین است.
یادگیری حرکتی که به آن یادگیری لمسی یا عملی هم گفته میشود، بر پایه هوشهای چندگانه است که دانشآموزان را مجبور به انجام دادن کاری یا ساختن چیزی میکند. در محیط یادگیری حرکتی، دانشآموزان به جای گوشدادن یا نگاهکردن به درس، فعالیتهای فیزیکی انجام میدهند. تجربههای عملی مانند نقاشیکردن، نقش بازیکردن، ساختوساز و استفاده از نمایشنامه و ورزش از نمونههای فعالیتهای حرکتی در کلاس هستند. یادگیری حرکتی به دانشآموزان امکان بیشتری برای کشف مفاهیم، به دست آوردن تجربیات عملی و واقعی در محیط یادگیری خود میدهد که منجر به یادگیری و نتایج بهتر میشود. یکی از دلایل این است که به ندرت به فناوری وابسته است، چون این شیوه برای حرکت و خلاقیت بیشتر ارزش قائل شده است تا مهارتهای فناورانه؛ در نتیجه دانشآموز در دنیای آموزنده پیرامون بیدار و هوشیارتر خواهد بود.
مثال:
دانش آموزانی که ضربکردن را یاد میگیرند در انواع فعالیتهای چرخش بین ایستگاهها شرکت میکنند. در روش چرخش بین ایستگاهها در برگزاری کلاس، هنگام یادگیری یک درس دانشآموزان طبق یک برنامه مشخص بین چند ایستگاه یادگیری جابهجا میشوند. یکی از این ایستگاهها حتما آموزش الکترونیکی است و دیگر ایستگاهها ممکن است گروههای کوچک کار گروهی، تدریس معلم با حضور همه دانشآموزان، مشاوره فردی، امتحان دادن به شیوه کاغذی و … باشد. از جمله کاربردهای این روش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- پاسخگویی به سوالات بازی ریاضی
- کار با پایههای ده بلوک و سایر ابزارهای کمک آموزشی ریاضی
- کار در گروههای کوچک همراه با معلم برای رفع چالشها و اشکالات یادگیری
۴. یادگیری بازی محور
این روش مناسب همه سنین است.
یادگیری مبتنی بر بازی یک روش آموزشی مدرن است که از قدرت و تاثیرگذاری بازیها برای تشخیص و تقویت نتایج یادگیری استفاده میکند. یادگیری مبتنی بر بازی در واقع از بازیها برای آموزش استفاده میکند، برخلاف گیمیفیکیشن که از عناصر بازی مانند تابلوهای امتیازات و امتیاز برای ایجاد انگیزه در یادگیری استفاده میکند. غالباً یادگیری مبتنی بر بازی با گیمیفیکیشن یا بازیوارسازی، اشتباه گرفته میشود. بازیهای آموزشی تعامل را تقویت میکنند، پاداشها و بازخوردهای بلاواسطهای را میسر میکنند و رقابتطلبی بچهها را به شیوهای سالم مهار و هدایت میکنند تا هیجان آنها برای یادگیری حفظ شود. کودکان امروزی بازیها و به ویژه بازیهای دیجیتال را به خوبی درک میکنند و میدانند در این دنیای دیجیتالی چه میگذرد. ابزارهای فناوری آموزشی بهخاطر محبوبیت ویژهای که بین کودکان دارند، میتوانند کیفیت، کمیت و علاقهمندی آنها به یادگیری را افزایش دهند. چه در مدرسه باشند و چه در خانه!
مثال:
بازی ریاضی پریدولوژی یک پلتفرم یادگیری مبتنی بر بازی است. این پلتفرم طراحی شده تا به دانشآموزان در تمرین مهارتهای ریاضی کمک کند. خوشبختانه، نرمافزارهایی مانند 3DGameLab و Classcraft این فرآیند را خیلی سادهتر کردهاند. دادههای تهیه شده از این نرمافزارها، انتخاب ماموریتهای دانشآموزان را برای معلمان آسانتر کردهاست.