دکتر یحیی قائدی
متخصص و مربی تعلیم و تربیت
-
شرح اشتیاق
به طور اساسی من با این پرسش مواجه بودهام که «فلسفه سنتی چگونه میتواند زندگیهای بزرگسالان و تربیت را متاثر سازد؟» در سال ۱۳۷۵ پژوهش درباره «فلسفه برای کودکان (فبک)» را آغاز کردم و در سال ۱۳۸۲ از رساله دکتری خود تحت عنوان نقد و بررسی دیدگاهها و نظریه های فلسفه برای کودکان دفاع کردم. در طول حضور من در اقلیم تعلیم و تربیت با معلمان و کودکان بسیاری همراه شدم. تلاشهای من در عرصه تعلیم و تربیت و به طور خاص، اندیشهورزی و فلسفه برای کودکان برای پرسیدن و پرسشگری بودهاست. فلسفیدن پرسیدن پرسشهای اساسی درباره ماهیت چیزهاست. پرسش کلید توسعه انسان و جوامع انسانی است. در تجربه خود تلاش کردهام تا رویکردهای گوناگون فلسفهورزی از جمله فبک، مشاوره فلسفی و گفتوگوی سقراطی را در ایران گسترش دهم. در کنار فعالیتهای خود در این زمینه، به عنوان دانشیار و عضو هیئت علمی در دانشگاه خوارزمی در کنار دانشجویان خود به دنبال رسیدن به اهداف تربیتی هستیم. علاقه کلی من فلسفهورزی برای همه است. تلاش کردهام روش فبک را با رویکردهای مختلف ترکیب کنم و به تدریج رویکرد خود در ایران را به کار بگیرم. یکی از رویکردهایی که اخیرا مورد توجه من بودهاست، فلسفه برای کودکان و طبیعت است. همواره در مسیر یادگیرندگی بودهام و تجربیات جهانی را مطالعه و تجربه کردهام. رهآورد سفرهای فلسفهورزانهام به هند و سوئد و بخشهای مختلف ایران را در قالب سفرنامهها به نگارش درآوردهام.
-
سوابق تحصیلی و اجرایی
- دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت
- ایجاد رشته آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان در مقطع تحصیلات تکمیلی
- معاون پژوهشی دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
- دبیر دومین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت
-
منتخب تحقیقات و مطالعات
مطالعات و تحقیقات دکتر یحیی قائدی عموما در حوزههای فلسفه کاربردی، فلسفه تعلیم و تربیت و نگرشهای تربیتی و تخصصی بودهاست.
- بنیادهای مشاوره فلسفی | نشر فرا روان | ۱۴۰۰
- مجموعه پرسندو | نشر پینما | ۱۴۰۰
- مثنوی مولوی و فلسفه برای کودکان | نسر مرآت | ۱۳۹۷
- مبانی نظری فلسفه برای کودکان | نشر مرآت | ۱۳۹۵
- ارزشیابی فلسفه برای کودکان | پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ۱۳۹۴
- روایتهایی از فلسفه تعلیم و تربیت | ۱۳۹۴
- انسانشناسی تربیتی | نشر آییژ | ۱۳۸۸
- اصول فلسفه تعلیم و تربیت | نشر سنجش | ۱۳۸۴
- آموزش فلسفه به کودکان، بررسی مبانی نظری | دواوین | ۱۳۸۳
- تاملی بر ویژگیهای اساسی مولفههای کلاس درس رهاییبخش در آموزش عالی | نشریه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی | ۱۴۰۰
- کرونای فیلسوف: از کرونا چه پرسشهایی بر میآید؟ | نشریه انشاء و نویسندگی | ۱۳۹۹
- طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه فلسفه برای کودکان در دوره اول متوسطه ایران | نشریه تفکر و کودک | ۱۳۹۹