دکتر بهارک اعظمی
مربی و متخصص تعلیم و تربیت
-
شرح اشتیاق
وقتی خیلی بچه بودم مامانم شبها تا دیر وقت بیدار میموند و خودشو برای تدریس فردا آماده میکرد. از یک طرف دلم براش میسوخت و از طرف دیگه بهش افتخار میکردم و توی دلم تحسینش میکردم و میگفتم لابد معلمی خیلی کار مهمی هکه مادر به خاطرش رنج بیخوابی و خستگی رو به جون میخره. اون روزهای کودکیبه همراه دیدن اون صحنهها برای من همراه با بارقههای اشتیاق به معلمی بود که الان میفهمم در اصل اولین تصاویر ذهنی من از رویای یک زندگی معنادار بوده. بعدها که دانشجوی رشته تعلیم و تربیت شدم تازه فهمیدم آنچه که داره توی مدارس انجام میشه و حتی خیلی وقتها آنچه که در کتابهای تعلیم و تربیت نوشته میشه غالبا ضد تربیت هستند و اینجوری بود که برای مدتی کوتاه ولی سخت، همه رویاهام تبدیل به کابوس شد. تیتر همه کابوسهام این بود: «چه کسی به ما این حق رو داده که بچههای مردم رو به اسم تربیت، از مسیر اصیل و طبیعی بالندگی دور کنیم؟»
این درد در وجود من لانه کرد و بعدها تبدیل شد به سرچشمه اصلی اشتیاق به پیدا کردن راهی برای یک عمل تربیتی اصیل.
-
سوابق تحصیلی و اجرایی
- دکتری تخصصی برنامهریزی درسی | دانشگاه خوارزمی
- کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی | دانشگاه خوارزمی
- کارشناسی تکنولوژی آموزشی | دانشگاه تهران
- فعالیت در سازمان پژوهش و برنامهرزی آموزشی | دفتر تالیف کتب درسی
- سابقه تدریس در دانشگاه شهید رجایی، پیام نور، آزاد اسلامی و دانشگاه تهران
- داور مقالات علمی و پژوهشی فصلنامه فناوریهای آموزشی
-
منتخب تحقیقات و مطالعات
مطالعات تحقیقات دکتر بهارک اعظمی عموما در زمینه فناوریهای آموزشی، رویکردهای نوین تربیتی، هنر و تعلیم و تربیت و تجربهنگاری معلمان بودهاست.
- کتاب موک راهبردی موثر در آموزش و یادگیری برخط
- کتاب معلمی و هنرهای نمایشی
- کاوشی پدیدارشناسانه در تجربه تعامل یادگیرندگان در دانشگاه مجازی | فصلنامه علمی و پژوهشی مدیا
- گونهشناسی تجارب دینی دانشآموختگان دبیرستانی و میزان انطباق آن با اهداف اعتقادی نظام آموزشی ایران | فصلنامه مطالعات برنامه درسی
- تحلیل و ارزیابی برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران | همایش نقد و بررسی سند ملی در برنامه درسی
- چگونه میتوان از تحلیل فلسفی به عنوان یک روش پژوهشی در برنامه درسی استفاده کرد؟ | همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت