دکتر احمدرضا آذربایجانی
مربی تفکر و یادگیری
-
شرح اشتیاق
مهمترین دلیلی که مرا وارد عرصهی تربیت کرد در گام اول، اخلاقی اندیشیدن برای شاگردانم بود. یعنی دغدغهی اصلیام وقتی شروع شد که متوجه شدم اگر جانِ ما اخلاقی نباید و به جهان علم، هنر یا کسب وکار وارد شویم به جای آنکه فهمندهی زیبایی و زیباییآفرین یا به جای انکه کسب خوبی داشته باشیم، برای خودمان و دیگران دردسرزا و بحرانزا خواهیم شد. این دغدغه باعث شد تا تن خودم را در دریاهای فلسفه، روانشناسی، الهیات و تعلیم و تربیت اندکی خیس کنم و هیجان شنا در دریای یادگیری و تربیت برایم یکی از مهمترین انگیزههای زندگی بودهاست. در کنار شنا در حیطه نظری در حیطه های عملی وکارآفرینی نیز جستجوگر بوده ام. احساس میکنم باید برای دیدن زیبایی فقط جهانبین نباشم و جانبینی را اساس شناخت خود قرار دهم. از زمانی که وارد گودِ تربیت شدهام، روزی نبوده که چیز تازهای یاد نگیرم. حلقه ی مهمی که تقریبا در تمام پژوهه ها و یادداشت های من آنرا خواهید دید «گفت وگو» است. گفت وگو به معنای فرایند با هم پژوهیدن و با هم فهمیدن.
-
سوابق تحصیلی و اجرایی
- دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی اراک
- کارشناسی ارشد الهیات نهجالبلاغه/مشاوره فلسفی، دانشگاه پیام نور تهران
- کارشناسی هنر، دانشگاه آزاد اسلامی تهران
- مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره تعاونی فرهنگی سرویاسین هنر
- دبیر علمی جشنواره ملی نقشا، حوزه هنری انقلاب اسلامی
- مدیر مسئول، انتشارات سرویاسین
- مدیرعامل موسسه فرهنگی و شتابدهنده جستجوگران سرویاسین
- مدیر مدرسه گفت وگو
- مدیر شتابدهنده مرکز نوآوری دانشگاه شاهد
-
منتخب تحقیقات و مطالعات
مطالعات و تحقیقات دکتر احمدرضا آذربایجانی عموما در حوزههای یادگیری و تربیتی به خصوص اندیشهورزی و خلاقیت ، سواد مالی، مدل های مفهومی یادگیری بوده است.
- انتزاع در نقاشی کودکان | آموزش هنر | ۱۳۸۵
- نقدی بر فعالیت موسسات فرهنگی وهنری کنش پذیر و کنش پذیر در ایران، | همایش بینالمللی فرهنگ و اقتصاد | ۱۳۸۶
- به کار بستن ایدهای خلاق، بیشترین انگیزه ایجاد خلاقیت | ماهنامه کودک | ۱۳۹۰
- روانشناسی حکیمانه رویکردی همهجانبه و کاربردی با تکیه بر قرآن و نهجالبلاغه | کنفرانس بینالمللی علوم رفتاری | ۱۳۹۲
- لزوم ایمان و تقوا در روانکاوی و مشاوره با تکیه بر قرآن و سخنان امیرالمونین علی (ع) | کنگره بینالمللی فرهنگ و اندیشه دینی | ۱۳۹۳
- بررسی تاثیر طرح سوالات با واژگان و چیدمان غیر معمول در پرورش ذهن فلسفی ا نشریه فلسفه و کودک ا 1394
- اثربخشی یادگیری مهارت گفت و گو بر همدلی خانواده ا کنگره ملی روانشناسی اجتماعی ایران ا 1395
- لزوم ایمان و تقوا در تربیت فلسفی کودکان | نشریه علمی و پژوهشی فلسفه و کودک | ۱۳۹۷
- چیستی، خاستگاه و هدف تربیت سرشت گرا ا خردنامه صدرا ا 1401
- طراحی الگوی جامع سواد مالی؛: مدل مفهومی جامع سواد مالی با رویکرد مطالعه تطبیقی ا 1401
- اهمیت سواد مالی برای دانش آموزان، نشریه رشد ا 1400
- مساله ایی به نام بی مساله ایی ا نشریه رشد معلم ا 1403
- مجموعه کتابهای گفتوگو با کودکان و نوجوانان | نشر سرویاسین