پَستو

0 نفر ثبت نام کرده اند

درباره این دوره

در گذشته خانه‌ها پَستو داشتند. پَستو یا صندوق‌خانه در فرهنگ معین به‌عنوان «اتاق کوچکی در پشت اتاق دیگری که بسازند و اشیاء و لوازم خانه را در آن می‌نهند» معرفی شده‌است. اما تابه‌حال فکر کرده‌اید که فکرها و حرف‌ها هم پَستو دارند؟ چه چیزی در پَستوی فکرها و سخنان هست؟ یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در پَستوی فکر و سخن ماست «پیش‌فرض‌ها» هستند.

در دوره پَستو می‌خواهیم یاد بگیریم که به پیش فرض‌ها توجه کنیم و تمرین کنیم که چگونه می‌توانیم پیش‌فرض‌های یک سخن را شناسایی کنیم. اگر بتوانیم این مهارت را در خود تقویت کنیم، هم سخن‌ها را بهتر و عمیق‌تر می‌فهمیم و هم اگر ایرادی در آن‌ها باشد بهتر و اساسی‌تر می‌توانیم آن را نقادی کنیم و اگر با سخن صحیحی روبه‌رو شویم آن را با معرفت و اعتماد بیشتری خواهیم پذیرفت. گاهی زمان و انرژی زیادی بیهوده از دست ما می‌رود اما دست‌آخر، یا سخن را نمی‌فهمیم یا نمی‌توانیم نقدش کنیم. دوره پَستو کمک می‌کند تا بهینه بفهمیم، بهینه نقد کنیم و بهینه بپذیریم.

اهداف یادگیری

موفقیت بیشتر در فهم سخن اطرافیان
افزایش تاثیر مثبت حضور اجتماعی و خانوادگی فرد
ایجاد روحیه‌ی سامان‌دادن به افکار، عقاید و ایده‌ها
افزایش دقت در درک و فهم سخنان و کشف پیش‌فرض‌های گوینده
ایجاد روحیه پذیرش آگاهانه‌تر و محکم‌تر سخنان صحت‌سنجی شده
ایجاد توانمندی نقد، تجزیه و تحلیل محتواهای رسانه‌ای و مجازی
فهم عمیق‌تر کتاب‌ها و محتواهای مورد مطالعه

زمانبندی دوره

  • از آنجا که دوره پَستو یک کارگاه آموزشی و مهارتی است تا زمان اطمینان از ماهر شدن مشارکت‌کنندگان در این مهارت می‌تواند ادامه یابد. اما حداقل زمان لازم برای آموزش و تمرین و مهارت‌یابی در آن، یک ترم سه ماهه معادل 12 جلسه ی 1:30 ساعته است.

مخاطبین دوره

  • افرادی که می‌خواهند فکرها و سخن‌ها را درست‌تر و عمیق‌تر بفهمند.
  • افرادی که می‌خواهند فکرها و سخن‌ها را عمیق‌تر بفهمند.
  • افرادی که می‌خواهند در صورت مواجهه با سخنی اشتباه، آن را سریع‌تر و اساسی‌تر نقد کنند.
  • افرادی که می‌خواهند سخنان درست را اساسی‌تر و مطمئن‌تر بپذیرند.
  • افرادی که می‌خواهند با سخن‌ها و افکار، ساده‌لوحانه و زودباورانه برخورد نکنند.
  • افرادی که می‌خواهند به شناخت عمیق‌تری از افکار گوینده‌ سخن برسند.

سرفصل های دوره

  • ماهیت پیش‌فرض‌ها

    وقتی ما سخن می‌گوییم و فکری را بیان می‌کنیم، معمولا فکر و سخن، خودش نقطه شروع و معلق روی هوا نیست، بلکه روی پایه‌ای ایستاده است. شنیده‌اید که می‌گویند «این حرف بی‌پایه است» این یعنی آن حرف، پایه‌ی درست و محکمی ندارد. پیش‌فرض همان پایه و نقطه‌ی آغاز یک سخن و فکر است که اغلب هم بیان نمی‌شود و پنهان است؛ در حالی که اگرغلط باشد سخن ما هم بی‌اعتبار خواهد بود. اگر ما سخنی را بدون دانستن پیش‌فرض‌های آن، نقد کنیم یا بپذیریم، کاری سطحی و غیرآگاهانه کرده‌ایم. پس قبل از هر داوری باید پیش‌فرض‌ها را بیابیم و بشناسیم. روش ما در درک پیش‌فرض‌ها تمرین و گفت‌و‌گو است.

  • اولیات

    تنها جملاتی که پیش‌فرض ندارند و خودشان پیش‌فرض همه جملات دیگرند، بدیهیات هستند. این‌ها بسیار مهم‌اند و نیازمند اثبات نیستند. شناخت این‌ها به عنوان نقطه آغاز تفکر، ضروری است. روش ما در شناخت اولیات، گفت‌و‌گو و متن‌خوانی گروهی است.

  • بدیهیات

    این‌ها جملاتی هستند که معمولا خودشان پیش‌فرض‌هایی دارند اما خودشان هم پیش‌فرض خیلی از جملات و سخنان هستند. شناخت این‌ها برای افزایش توان فهم و نقد، ضروری است.

  • تحلیل و تجزیه

    روشی که ما با آن می‌توانیم پیش‌فرض‌های پنهان یک سخن یا فکر را بیابیم، تحلیل و تجزیه است. این‌ها از جمله مهارت‌های تفکر هستند که ما را برای فهم بهتر و نقد اساسی‌تر همراهی می‌کنند و چون مهارت به شمار می‌آیند، باید بیشتر مورد تمرین و تکرار قرار بگیرند تا در آن‌ها توانا شویم.

  • روش «اصلِ موضوعی»

    یکی از روش‌های عملی برای بررسی و اثبات یک فرضیه یا همچنین نقد یا پذیرش یک نظریه، روش «اصلِ موضوعی» است. یعنی روشی که در آن می‌توانیم ساختمان آن دیدگاه را از پایه و فندانسیون تا پشتِ‌بام بشناسیم و نقشه‌اش را بکشیم.

  • رابطه

    میان زیربنا و رو‌بنای فکرها و سخن‌ها رابطه هست. این رابطه باید منطقی و سنجش‌پذیر باشد. همچنین باید آشکار باشد یا بشود. تلاش می‌کنیم با گفت‌و‌گو و نوشتن، این رابطه‌یابی را تمرین کنیم.

مربیان شما

پویان پروین

متخصص اندیشه‌ورزی و منطق

0/5
2 دوره
0 دیدگاه
0 دانشجو

«تعلیم» در نگاه من، کشف و ویرایش آموختنی‌هاست و «تربیت»، پالایش و ویرایش شخصیت و آنچه که هستیم. معلم و مربیِ هرکسی خودش است و دیگران تنها نقش همراهی و تسهیلگری دارند. اما چه کسی می‌تواند «هم‌راه» باشد؟ کسی که خودش هم در راه باشد. ممکن است همراه و تسهیلگر، دانش و تجربه‌ی بیشتری داشته‌باشد اما اگر خودش هم در راه خودشناسی و خودساماندهی نباشد، کمکی به دیگری نخواهد کرد. پس ما همه همراهانی هستیم که هدف‌های تقریبا مشترکی داریم و با دانش و تجربه‌های متفاوت‌مان به هم کمک می‌کنیم.

برخی از سوابق و تجربیات علمی و عملی پویان پروین: - دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی - مولف و ویراستار حدود 7 عنوان کتاب و 9 عنوان مقاله فلسفی و تربیتی - سردبیرـ تهیه‌کننده سابق برنامه‌های «سوفیا» و «اندیشه در آینه» رادیو گفت‌وگو - مدرس و طراح برنامه‌های یادگیری فلسفه و منطق

برخی از تالیفات و مقالات پویان پروین: - پروین اردبیلی، پویان. (1395). روش تدریس فلسفه: براساس کلاس‌های دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی. تهران: نور سخن. - قائدی، یحیی. (1399). بنیادهای مشاوره فلسفی. پویان پروین اردبیلی، تهران: فراوان. - ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (1392). خرد گفت‌وگو. پویان پرین اردبیلی و سجاد نورعلیان، تهران: هرمس. - ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (13997). کلمات طاهر: شرح استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی بر کلمات قصار باباطاهر عریان. پویان پروین اردبیلی، امیر اسماعیلی و حسین کریم آبادی، تهران: نور سخن.
مشاهده بیشتر

یک نظر بنویسید

دوره پَستو
نحوه پرداخت
اقساط

پرداخت کامل و یکجا: 720,000 تومان
مبلغ پرداخت اقساطی: 790,000 تومان
پیش پرداخت: 350,000 تومان
مابقی پرداخت در2 قسط: 220,000 تومان​

سطح
متوسط
مدت زمان 25 ساعت
مخاطب دوره
افراد 15 سال به بالا
توجه: شما مجاز به کپی محتوا یا مشاهده سورس نیستید!!