روایتپژوهی و تجربهنگاری
درباره این دوره
این دوره در نظر دارد در گام نخست جنبههای نظری و مفهومی روایت را مورد کندوکاو قرار دهد تا مخاطبان دوره به نقش داستان و روایت در توسعه و تکوین فرهنگ و تمدن بشری آگاه شوند. در گام دوم، کارکردهای روایت در زیست جهانی مورد کندوکاو قرار خواهد گرفت تا انسان به مثابه موجودی روایتگر تعریف شود. در گام سوم، ویژگیهای تجربیات روایتمحور و ویژگیهایی که یک روایتپژوه را از دیگر پژوهشگران متمایز میکند، مورد تحلیل قرار میگیرد. در گام چهارم ساختار و اجزاء یک روایت و مراحل روایتپژوهی معرفی خواهد شد و انتظار میرود که اعضاء بتوانند تجربیات برگزیدهی شخصی و حرفهای خویش را در قالب مورد نظر تدوین کرده و با گروه به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، مخاطبان دوره نقاط قوت و ضعف پژوهشهای روایتمحور و خلاءهای احتمالی در مستندسازی تجربیات آشنا خواهند شد تا در نهایت بتوانند روایتهای یکدیگر را مطابق با معیارهای علمی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و سرانجام پروژهای مشترک برای مستندسازی یا تجربهنگاری فردی یا گروهی انتخاب کنند.
زمانبندی دوره
- دوره روایتپژوهی و تجربهنگاری در یک ترم 10 هفتهای و در 5 جلسه 2 ساعته به صورت یک هفته در میان برگزار میشود.
مخاطبین دوره
- اعضاء فعال در سازمانهای مردمنهاد که میخواهند صدای جامعه خود باشند.
- علاقهمندان به تجربهنگاری و مستندسازی تجربیات شخصی و حرفهای
- علاقهمندان به روشهای پژوهش کیفی
- معلمان و آموزشگران مشتاق به انجام روش تحقیق زیستنگاری و روایتپژوهی
- دوستداران حوزه نویسندگی، قصهگویی و داستاننویسی
سرفصل های دوره
-
فلسفه و مبانی نظری روایت
در این سرفصل به موارد زیر پرداخته میشود:
1- آشنایی با ریشهها و پیشینههای روایت
2- آشنایی با نقش روایت و داستان در سپهر زندگی اجتماعی
3- معرفی بنیادهای نظری روایت -
کارکردهای روایت
در این سرفصل به موارد زیر پرداخته میشود:
1- آگاهی از ضرورت و اهمیت نوشتن و تجربهنگاری
2- آشنایی با نقش روایت در زندگی شخصی و حرفهای
3- بررسی نقش روایت در تعاملات و ارتباطات روزانه -
ویژگیهای یک روایتپژوه
در این سرفصل به موارد زیر پرداخته میشود:
1- معرفی روایت به مثابه حوزهای برای آموزش، درمان و پژوهش
2- بررسی وجوه تمایز تجربیات روایتمحور
3- بررسی وجوه تمایز محقق روایتپژوه -
گام به گام با مراحل روایتپژوهی و تجربهنگاری
در این سرفصل به موارد زیر پرداخته میشود:
1- آشنایی با ساختار و اجزاء روایت
2- آگاهی از ضرورتها و مخاطرات مسیر نوشتن یک تجربه
3- آشنایی با مراحل روایتپژوهی -
تحلیل مشارکتی روایتها
در این سرفصل به موارد زیر پرداخته میشود:
1- تحلیل مشارکتی نمونه گزارشهای روایتی
2- آگاهی از فرصتها، مخاطرات و چالشهای تجربهنگاری
3- تعریف یک پروژهی برای تجربهنگاری فردی یا گروهی
مربیان شما
دکتر حسین قربانی
مربی روایتپژوهی
چنان آفتاب که هر روز طلوع و غروب میکند و در این آمد و شد در سبزهها سبزینه و در شمعدانیها شوق میکارد. انسانها نیز طلوع و غروب میکنند. از هر بارقهی نور یک کودک به جهان پیشکش میشود و در هر باران، انبوهی از انسانها در دل خاک آرام میگیرند. در رعد و برق ابرها، آسمان آبی خود را از دست نمیدهد و در تلاطم امواج، دریا همچنان به پیش میرود. در این گهوارهی ناپایدار، غنچهها دائما میشکفند و گلها دائما پژمرده میشوند. اما برای جان به در بردن از این جهان، ما نیز بسان هر جنبنده از شاخهای میاویزیم تا در پرتگاههای زندگی نلغزیم و طلوغ صبح فردا را ببینیم. غریزه بقاء هرچیزی را وا میدارد تا نقشی از خود برجای بگذارد. از پرستو کوچ، از شبنمِ صبحگاهی طروات و از انسان روایت بر جای میماند. روایت، نقش راههای رفته و آههای تفتهی انسانها است. ما در دایرهی روایتها زندگی میکنیم، در آسمان روایتها بال میگشاییم، از پنجرهی روایتها اتفاقات را معنا میکنیم و زندگی را از راه روایت با دیگران قسمت میکنیم. ما انسانها به وسعت و گسترهی روایتهایمان زندهایم.
برخی از سوابق و تجربیات علمی و عملی دکتر حسین قربانی: - دکتری برنامهریزی درسی - آموزگار ابتدایی - پژوهشگر و کنشگر حوزهی کودک و آموزش