درباره این دوره

منظور از «سواد» دانش برقراری ارتباط است و منظور از سواد بصری یعنی آگاهی برقراری، کشف یا دریافت ارتباطاتی که از طریق دیدن و نگریستن به دست می‌آید. برای رسیدن به این دانش و آگاهی لازم است تا با مبانی هنرهای تجسمی آشنا شویم. مبانی هنرهای تجسمی به عناصر، نور، رنگ وکیفت‌های بصری (دیداری) می‌پردازد. در واقع مبانی هنرهای تجسمی دانشی است که به جستجوگرِ پدیده‌های تجسمی و بصری امکان تمییز و تحلیل آن‌ها را می‌دهد.

به زبان ساده وقتی یک علاقمند یا هنرجوی تجسمی بخواهد یک اثر هنری را تحلیل کرده و سپس به آفرینش آن‌ها بپردازد، باید زبان مبانی بصری و بینش آن را پیدا کند. این کشف، بازبینی و موشکافی با داشتن سواد بصری و شناخت مبانی آن ممکن و محقق است. برای مثال، مربی هنری کودک یا حتی والدینی که قصد دارند خودشان مربی هنر کودکشان باشند، اگر بخواهند به کودک نقاشی را یاد بدهند و پس از آن با هدف توسعه خلاقیت دیداری او به نقد و تحلیل اثر بپردازند، لازم است با مبانی هنرهای تجسمی آشنا باشند. وقتی شما یک اثر یا واقعیت زیبا را می‌بینید، این زیبایی بر پایه‌ها و بنیان‌هایی اساسی استوار است. این بنیادها شامل عناصر هنری نور، رنگ و دانش کیفیت‌های بصری است. از همین رو دوره مبانی هنرهای تجسمی در سه سطح و ترم زیر ارائه می‌گردد:

  • ترم اول: شناخت عناصر هنری: یادگیری تعاملی الفبای پدیدارهای بصری و تجسمی
  • ترم دوم: شناخت نور و رنگ: یادگیری و شناخت عوامل ارتباط دهنده‌ی عناصر بصری
  • ترم سوم: شناخت کیفیت‌های بصری: یادگیری دانش چگونگی ارتباطات بصری

وقتی یک آشپز بخواهد غذایی درست کند لازم است از مواد اولیه‌ای استفاده کند که عناصر تشکیل‌دهنده آن غذا هستند. به طور مثال، عناصر پخت یک آش حبوبات و غلاتی هستند که در آن ریخته می‌شوند. در اصل لازمه‌ی هر اختراعی، وجود عناصر ایجاده کننده آن است. وقتی ما قرار است موضوع و مقوله‌ی دیدن و نگاه کردن را بررسی کنیم، در حقیقت عناصر بصری را می‌بینیم که در قالب کیفیت‌های بصری فهمیده می‌شوند.

در حین تخلیل عناصر یک اثر هنری به عنوان پیش سازمان‌دهنده یادگیری دوره «مبانی هنرهای تجسمی» برای هنرجو این امکان فرام می‌شود که ذهنش را با کیفیت‌های هنری آشناتر و رفیق‌تر کند. طی تمرینات تعاملی که در طول دوره مبانی هنرهای تجسمی خواهیم داشت و بسیار برای هنرجو جذاب خواهد بود، با کیفیت‌های بصری از طریق ترکیب عناصر دیداری آشنا می‌شویم. این تمرین اولین بارقه‌های نقد و تحلیل هنری است.

اهداف یادگیری

تقویت قوه نقادی تجسمی هنرجو
دریافت آگاهی عمومی نسبت به پژوهش‌های تحلیلی هنری
عمیق‌تر شدن نگاه هنرجو به آثار و پدیده‌های هنری
تقویت خلاقیت بصری
هنرجو متوجه تاثیر عناصر هنری در فعالیت‌هایش خواهد شد
تعامل آگاهانه‌تر و زیباشناسانه‌تر هنرجو با فرزند یا شاگردان هنری‌اش

زمانبندی دوره

  • دوره مبانی هنرهای تجسمی در سه ترم برگزار می‌شود. ترم اول که طی آن به شناخت عناصر هنری خواهیم پرداخت، یک ترم سه ماهه است. طی این دوره هر هفته یک جلسه آنلاین 90 دقیقه‌ای تعاملی را تجربه خواهیم کرد و در خود کلاس و منزل هم فعالیت‌های عملی و نظری خواهیم داشت. مجموع ترم ما شامل 12 جلسه است.

مخاطبین دوره

  • دوره مبانی هنرهای تجسمی مناسب افراد بالای 14 سال است.
  • کسانی که انگیزه‌ی تولید آثار هنری یا شبه‌هنری را دارند.
  • نقاشان، گرافیست‌ها، طراحان دکوراسیون، عکاسان و کسانی که فعالیت‌های هنری جدی دارند.
  • مربیان هنری کودکان
  • معلمان هنر مدارس
  • والدین کودکان کمتر از 12 سال
  • کسانی که می‌خواهند در مواجهه با آثار هنری آن‌ها را درک کرده و تحلیل کنند.
  • پژوهشگران آثار هنری

سرفصل های دوره

  • آشنایی با ماهیت هنر

    وقتی قرار باشد دانشی را یاد بگیریم، در گام اول خود موضوع آن علم را مورد بررسی و یادگیری قرار می‌دهیم. برای همین طی دوره مبانی هنرهای تجسمی به صورت عمومی با معنی هنرهای تجسمی و دیداری آشنا می‌شویم. تاکید ما بر آشنایی با هنرهای دیداری است.

     

  • آشنایی با مبانی هنرهای تجسمی

    در این سرفصل به اهمیت و ضرورت شناخت مبانی هنرهای تجسمی و کاربرد آن خواهیم پرداخت. در این سرفصل با تعریف بنیادینی مثل عناصر بصری، نور، رنگ، کیفیت‌های بصری، کادربندی، کمپوزسیون و چنین مواردی آشنا خواهیم شد.

  • فهم عنصر «نقطه» و تحلیل آن

    نقطه یکی از مفاهیم آغازین و اساسی در اثر بصری یا غیر بصری است. ما با این مفهوم در تمام ساحت‌های زندگی به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه روبه‌رو هستیم. نقاط در امر نگریستن، آغاز مسیر دیدن حرفه‌ای است. فهم عنصر «نقطه» به کمک گفت‌وگو، کارکردهای عملی و سپس نقدهای گروهی اتفاق خواهد افتاد.

  • فهم عنصر «خط» و تحلیل آن

    خط، عنصر اساسی هر طرحی است و وجود جریان را تداعی می‌کند. اینکه خطوط در حالت‌های مختلف مانند عمودی، افقی، مورب، منحنی یا چنین مواردی چه بیانی دارند و اگر با یکدیگر یا در کادر گردش کنند چه معانی را بیان خواهد کرد، موضوعی است که در این دوره بدان خواهیم پرداخت.

  • فهم عنصر «سطح (فرم)» و تحلیل آن

    گستره خطوط، به سطح منجر خواهد شد. سطوح معانی خاص خود را دارند. برای مثال، اینکه تابلوی احتیاط راهنمایی و رانندگی به شکل مثلث یا تابلوهای اطلاع‎‌رسانی مربعی و مستطیلی هستند یا اینکه امضاء ما به سطح نزدیک است بیانگر این مطلب است که درک مفهومی ما وابسته به فرم‌شناسی ما است.

  • فهم عناصر «حجم» و «فضا» و تحلیل آن‌ها

    هرچقدر ذهن یک بیننده، حرفه‌ای‌تر و قدرتمندتر شود، درک عمیق‌تر و دقیق‌تری از فضا و معنی آن خواهد داشت. اینکه یک اتاق با فضای هرمی یا با فضای دوار چه تاثیری روی ما خواهد گذاشت جزو مباحثی است که در درک حجم و فضا به آن‌ها خواهیم رسید.

  • فهم عنصر «بافت» و تحلیل آن

    پیچیده‌ترین عنصر بصری بافت (تکسچر) است. درک عنصر بافت از آن جهت مهم است که عموما هنرمندان زیرک و باهوش در تنگناهای آفرینش هنری به آن پناه می‌برند. شناخت آثار هنری مدرن یا هنرهای تزئینی و نگارگری ایرانی معطوف به شناخت عنصر بافت است.

  • آشنایی با ترکیب‌بندی‌های اساسی

    این سرفصل به صورت جدی پیش‌سازمان‌دهنده ورود به ترم بعدی و شناخت کیفیت‌های بصری است. اینکه یک اثر عکاسی، نماد، لوگو یا نقاشی ترکیب‌بندی افقی، عمودی، مثلثی، اسپیرالی یا ترکیبات دیگر باشد نشان‌دهنده بیان بصری هنرمند و تاثیرات روانشناختی یا حتی اسطوره‌ای پنهان هنرمند و جامعه است.

مربیان شما

دکتر احمدرضا آذربایجانی

متخصص تعلیم و تربیت

0/5
12 دوره
0 دیدگاه
26 دانشجو

مهم‌ترین دلیلی که مرا وارد عرصه‌ی تربیت کرد اخلاقی اندیشیدن  برای هنرجویان هنری‌ام بود. یعنی دغدغه‌ی اصلی‌ام وقتی شروع شد که متوجه شدم اگر جانِ ما اخلاقی نباشد و به جهانِ هنر وارد شویم به جای آنکه فهمنده‌ی زیبایی و زیبایی آفرین باشیم، برای خودمان و دیگران درد سرزا و بحران‌زا خواهیم شد.

این دغدغه باعث شد تا تن خودم را در دریاهای فلسفه، روانشناسی، الهیات و تعلیم و تربیت اندکی خیس کنم و هیجان شنا در دریای یادگیری و تربیت برایم یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های زندگی بوده‌است. احساس می‌کنم باید برای دیدن زیبایی فقط جهان‌بین نباشم و جان‌بینی را اساس شناخت خود قرار دهم. از زمانی که وارد گودِ تربیت شده‌ام، روزی نبوده که چیز تازه‌ای یاد نگیرم.

برخی از سوابق و تجربیات علمی و عملی دکتر احمدرضا آذربایجانی: - دکترای فلسفه تعلیم و تربیت - مربی هنر کودک، نوجوان و بزرگسال
مشاهده بیشتر

یک نظر بنویسید

دوره مبانی هنرهای تجسمی
نحوه پرداخت
یکجا

پرداخت کامل و یکجا: 980,000 تومان
مبلغ پرداخت اقساطی: 1,000,000 تومان
پیش پرداخت: 400,000 تومان
مابقی پرداخت در2 قسط: 300,000 تومان​​

سطح
مقدماتی
مخاطب دوره
افراد بالای 14 سال
توجه: شما مجاز به کپی محتوا یا مشاهده سورس نیستید!!