مبانی هنرهای تجسمی (گروه اول)

درباره این دوره

منظور از «سواد» دانش برقراری ارتباط است و منظور از سواد بصری یعنی آگاهی برقراری، کشف یا دریافت ارتباطاتی که از طریق دیدن و نگریستن به دست می‌آید. برای رسیدن به این دانش و آگاهی لازم است تا با مبانی هنرهای تجسمی آشنا شویم. مبانی هنرهای تجسمی به عناصر، نور، رنگ وکیفت‌های بصری (دیداری) می‌پردازد. در واقع مبانی هنرهای تجسمی دانشی است که به جستجوگرِ پدیده‌های تجسمی و بصری امکان تمییز و تحلیل آن‌ها را می‌دهد.

به زبان ساده وقتی یک علاقمند یا هنرجوی تجسمی بخواهد یک اثر هنری را تحلیل کرده و سپس به آفرینش آن‌ها بپردازد، باید زبان مبانی بصری و بینش آن را پیدا کند. این کشف، بازبینی و موشکافی با داشتن سواد بصری و شناخت مبانی آن ممکن و محقق است. برای مثال، مربی هنری کودک یا حتی والدینی که قصد دارند خودشان مربی هنر کودکشان باشند، اگر بخواهند به کودک نقاشی را یاد بدهند و پس از آن با هدف توسعه خلاقیت دیداری او به نقد و تحلیل اثر بپردازند، لازم است با مبانی هنرهای تجسمی آشنا باشند. وقتی شما یک اثر یا واقعیت زیبا را می‌بینید، این زیبایی بر پایه‌ها و بنیان‌هایی اساسی استوار است. این بنیادها شامل عناصر هنری نور، رنگ و دانش کیفیت‌های بصری است. از همین رو دوره مبانی هنرهای تجسمی در سه سطح و ترم زیر ارائه می‌گردد:

  • ترم اول: شناخت عناصر هنری: یادگیری تعاملی الفبای پدیدارهای بصری و تجسمی
  • ترم دوم: شناخت نور و رنگ: یادگیری و شناخت عوامل ارتباط دهنده‌ی عناصر بصری
  • ترم سوم: شناخت کیفیت‌های بصری: یادگیری دانش چگونگی ارتباطات بصری

وقتی یک آشپز بخواهد غذایی درست کند لازم است از مواد اولیه‌ای استفاده کند که عناصر تشکیل‌دهنده آن غذا هستند. به طور مثال، عناصر پخت یک آش حبوبات و غلاتی هستند که در آن ریخته می‌شوند. در اصل لازمه‌ی هر اختراعی، وجود عناصر ایجاده کننده آن است. وقتی ما قرار است موضوع و مقوله‌ی دیدن و نگاه کردن را بررسی کنیم، در حقیقت عناصر بصری را می‌بینیم که در قالب کیفیت‌های بصری فهمیده می‌شوند.

در حین تخلیل عناصر یک اثر هنری به عنوان پیش سازمان‌دهنده یادگیری دوره «مبانی هنرهای تجسمی» برای هنرجو این امکان فرام می‌شود که ذهنش را با کیفیت‌های هنری آشناتر و رفیق‌تر کند. طی تمرینات تعاملی که در طول دوره مبانی هنرهای تجسمی خواهیم داشت و بسیار برای هنرجو جذاب خواهد بود، با کیفیت‌های بصری از طریق ترکیب عناصر دیداری آشنا می‌شویم. این تمرین اولین بارقه‌های نقد و تحلیل هنری است.

برنامه یادگیری

5 درس30h

هفته اول ✓

نقطه مرد است یا زن؟
مطالعه بیشتر (شماره 1)
مطالعه بیشتر (شماره 2)
مطالعه بیشتر (شماره 3)
مطالعه بیشتر (شماره 4)

هفته دوم ✓

هفته سوم ✓

هفته چهارم ✓

هفته پنجم ✓

هفته ششم ✓

هفته هفتم ✓

هفته هشتم

مربیان شما

دکتر احمدرضا آذربایجانی

متخصص تعلیم و تربیت

0/5
12 دوره
0 دیدگاه
26 دانشجو

مهم‌ترین دلیلی که مرا وارد عرصه‌ی تربیت کرد اخلاقی اندیشیدن  برای هنرجویان هنری‌ام بود. یعنی دغدغه‌ی اصلی‌ام وقتی شروع شد که متوجه شدم اگر جانِ ما اخلاقی نباشد و به جهانِ هنر وارد شویم به جای آنکه فهمنده‌ی زیبایی و زیبایی آفرین باشیم، برای خودمان و دیگران درد سرزا و بحران‌زا خواهیم شد.

این دغدغه باعث شد تا تن خودم را در دریاهای فلسفه، روانشناسی، الهیات و تعلیم و تربیت اندکی خیس کنم و هیجان شنا در دریای یادگیری و تربیت برایم یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های زندگی بوده‌است. احساس می‌کنم باید برای دیدن زیبایی فقط جهان‌بین نباشم و جان‌بینی را اساس شناخت خود قرار دهم. از زمانی که وارد گودِ تربیت شده‌ام، روزی نبوده که چیز تازه‌ای یاد نگیرم.

برخی از سوابق و تجربیات علمی و عملی دکتر احمدرضا آذربایجانی: - دکترای فلسفه تعلیم و تربیت - مربی هنر کودک، نوجوان و بزرگسال
مشاهده بیشتر

یک نظر بنویسید

دوره مبانی هنرهای تجسمی
نحوه پرداخت
اقساط

پرداخت کامل و یکجا: 830,000 تومان
مبلغ پرداخت اقساطی: 890,000 تومان
پیش پرداخت: 320,000 تومان
مابقی پرداخت در3 قسط: 190,000 تومان​

سطح
مقدماتی
مخاطب دوره
افراد بالای 14 سال
سخنرانی
5 سخنرانی
توجه: شما مجاز به کپی محتوا یا مشاهده سورس نیستید!!