دوره سوادمالی تعامل

پیش نیازهای دوره

  • لطفا توجه کنید که این دوره این پیش نیازها را دارد که باید پیش از قابل دسترس شدن، کامل شوند
  • دوره تبادل دوره سوادمالی تبادل

درباره این دوره

شاید در جامعه با کسانی روبه‌رو شده باشید که به صورت قانونی و به دلایلی مختلفی مانند جنون (دیوانگی)، ورشکستگی یا نابالغ بودن اجازه مدیریت اموال خود را ندارند. این موضوع حاوی مطلب بسیار مهمی است و آن هم اینکه شاخصه متمایزکننده ما از این دسته افراد دانش مدیریت امورمالی یعنی همان سوادمالی است. یعنی، چه‌بسا کسی بالغ و عاقل باشد اما به دلیل ضعف در مدیریت امورمالی به سرعت ورشکسته‌شده و به‌شکلی دچار محدودیت و محرومیت گردد.

لازم است سوادمالی از کودکی به فرزندان آموزش داده شود؛ زیرا بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع می‌تواند یکی از مهم‌ترین موانع رشد و موفقیت بوده و در مقابل از مهم‌ترین عوامل شکست افراد و جامعه به شمار آید. در اکثر جوامع توسعه‌یافته، تمرکز فزاینده‌ای بر آموزش سوادمالی به کودکان و نوجوانان وجود دارد. داشتن سوادمالی در شرایط فعلی اقتصادی جهان جزء ضروریات بوده و آموزش آن به فرزندان‌مان به آن‌ها کمک خواهد کرد که آینده‌ای بهتر برای خود و نسل‌های بعدی‌شان بسازند.

کمیسیون سوادمالی و آموزش و پرورش ایالات متحده آمریکا سوادمالی را به عنوان «توانایی قضاوت آگاهانه و اقدامات موثر در خصوص استفاده‌های فعلی و آینده و مدیریت پول» می‌داند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هم این موضوع را به صورت «ترکیبی از درک مصرف‌کنندگان یا سرمایه‌گذاران از محصولات مالی، مفاهیم مرتبط، توانایی و اعتماد به نفس در جهت خطرات و فرصت‌های مالی، انتخاب آگاهانه و دانستن این موضوع که چه کسی برای کمک‌گرفتن مناسب است و انجام سایر اقدامات موثر برای بهبودمالی» تعریف کرده‌است.

دوره سوادمالی کودکان و نوجوانان در سه سطح تبادل، تعامل و تکامل تشکیل می‌شود و طی دوره حاضر تلاش داریم تا مشارکت‌کنندگان را برای مدیریت مالی آماده کنیم. دوره حاضر قصد ندارد که مدیران مالی تربیت کند؛ هرچند افراد مستعد در این زمینه کشف شده یا در آینده سرعت موفقیت‌شان بیشتر خواهد شد. دوره سوادمالی به عنوان یک امر لازم در کسب موفقیت و خوشبخت‌تر زندگی‌کردن افراد به توانمندی و دانش مدیریت بهتر منابع و منافع مالی افراد می‌پردازد تا سواد را در امور خود برای بهتر زندگی‌کردن به کار بگیرند.

اهداف یادگیری

درک و شناخت بهترین بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری
شناخت مولفه‌های خطرزا در بازارهای مالی
شناخت و درک چارچوب‌های سرمایه‎‌گذاری
آشنایی علمی با مفهوم سرمایه و نقش آن
درک مفهوم اعتبار در اقتصاد
شناخت علمی مفهوم و کارکرد بورس
آغاز مسیر عملی بودجه‌بندی و بودجه‌ریزی
درک مسیر افتتاح حساب بانکی به صرت مستقل

زمانبندی دوره

  • این دوره سطح متوسط یا دومین سطح از دوره سوادمالی است. با وجود این که این سطوح، به هم پیوسته و مرتبط هستند و به مرور یکدیگر را کامل می‌کنند اما هریک از آنان به تنهایی ساختار مستقل خود را دارند؛ به این معنی که برای مشارکت‌کننده، زمینه بهره‌بردن و یادگیری از آن فراهم است. شرط طی کردن مراتب بالاتر دوره سوادمالی، گذر از مراحل قبلی آن است.
  • دوره تعامل مالی طی سه ماه برگزار می‌شود. اعضاء و مشارکت‌کنندگان دوره در هر هفته یک جلسه ۱:۳۰ ساعته گفت‌و‌گوی آنلاین و تمریناتی برای ساعات دیگر دارند.

مخاطبین دوره

  • دوره تعامل مالی مختص کودکان 9 تا 12 سال است.
  • کودکانی که می‌خواهند جریان اعتبار، سرمایه، بدهی و مالکیت را درک کنند.
  • کودکانی که می‌خواهند در اموری مثل بودجه‌ریزی مستقل‌تر عمل کنند.
  • کودکانی که می‌خواهند تحقیقات بازار و شناخت آن را علمی‌تر بیاموزند.
  • کودکانی که می‌خواهند با بازارهای ارز دیجیتال آشنا شوند.
  • کودکانی که می‌خواهند مدیریت دارایی را بیاموزند.
  • کودکانی که می‌خواهند رفتارشناسی مالی را مورد واکاوی قرار دهند.

سرفصل های دوره

  • سرمایه

    سرمایه در علم مالی عبارت است از «دارایی استفاده شده جهت تولید ثروت بیشتر با ایجاد و توسعه کسب‌وکار جدید». سرمایه ابعاد گوناگونی دارد که هرکدام از نظر ماهیت، قلمرو و تاثیراتی که بر توسعه می‌گذارند، با یکدگیر متفاوت هستند. در عین حال توسعه و سرمایه دو بال یک پرنده‌اند و وابستگی اساسی به هم دارند. این سرمایه‌ها عبارت است از سرمایه ثابت اقتصادی، سرمایه مولد اقتصادی، سرمایه جاری و سرمایه ثابت اجتماعی که به کمک مشارکت‌کنندگان دوره و در یک آفریند گفت‌وگویی به یادگیری این موارد خواهیم پرداخت.

  • حساب بانکی

    حساب بانکی نشان دهنده ثبت وقایع حساب مالی بین مشتری بانک و موسسه مالی است. حساب‌های بانکی گوناگون هستند و بسته به نیاز افراد باید نسبت به افتتاح حساب اقدام کرد. اینکه یک کودک به وجود این موضوع آگاه باشد و یک نوجوان بتواند یک افتتاح حساب را به طور مستقل انجام دهد یکی از سرفصل‌هایی است که طی دوره سوادمالی تعامل به آن خواهیم پرداخت.

  • بودجه‌بندی و بودجه‌ریزی

    بودجه تخمینی از درآمد و هزینه در طول یک بازه‌ی زمانی معین است. هدف از تعیین بودجه برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهدفی مشخص است. در بودجه شخصی یا خانوادگی همه منابع درآمدی (ورودی‌ها) شناسایی شده و هزینه‌ها (خروجی‌ها) با هدف ایجاد تعادل و تطابق برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شوند. اینکه کودک یا نوجوان بفهمد منابع ما محدود هستند و باید به شکل مناسب در جای خود استفاده شوند یک رویه و هدف است که در بخش بودجه‌بندی آن را یاد خواهیم‎‌گرفت.

  • درآمد

    درآمد به مبالغی اطلاق می‌شود که حاصل فروش خدمات، محصولات یا تولیدات هستند. ضرورت فهم این موضوع در تربیت آنجا پدیدار می‌شود که کودکان و نوجوانان استعداد خود را برای تامین زندگی مورد کاوش قرار داده‌اند. اینکه آن‌ها بدانند وقتی برای فعالیت یا سرمایه‌گذاری مبالغی دریافت می‌کنند چقدر سود یا زیان دریافت می‌کنند یا اینکار چقدر هزینه‌بر است به آن‌ها کمک می‌کند تا در تحلیل درآمد آگاهانه‌ترقدم بردارند.

  • مدیریت مالی شخصی

    مدیریت مالی شخصی علم مدیریت پول است و تمامی تصمیمات و فعالیت‌های مالی یک فرد نظیر کسب درآمد، سپرده‌گذاری، سرمایه‌گذاری و خرج کردن را در بر می‌گیرد. برنامه‌ریزی‌های مدیریت مالی شخصی به صورت عمومی شامل تحلیل وضعیت مالی کنونی، پیش‌بینی نیازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت و اجرای یک برنامه‌ی همه‌جانبه برای پوشش تمام نیازها با در نظر گرفتن محدودیت‌های مالی است. این فرآیند به درآمد، هزینه‌ها، نیازهای زندگی، اهداف و تمایلات هر شخص بستگی دارد. مدیریت مالی شخصی یکی از علمی‌ترین راه‌ها برای بودجه‌بندی حرفه‌ای و افزایش درآمد است.

  • ریسک‌گریزی و ریسک‌پذیری

    ریسک به معنی احتمال محقق‌نشدن پیش‌بینی‌ها است. اگر قرار باشد بین دو گزینه که شامل سرمایه‌گذاری در جایی که احتمال سودآوری آن کم است اما به آن مطمئن‌تر هستیم یا سرمایه‌گذاری در جایی که احتمال سود یا زیان بسیارش وجود دارد اما با روحیه ما سازگار نیست، اولی را انتخاب کنیم، ما از ریسک گریخته‌ایم؛ اما اگر دومین گزینه را انتخاب کنیم احتمالا ما ریسک را پذیرفته‌ایم. اینکه کودک یا نوجوان به فهم دقیق از ریسک رسیده و جایگاه ریسک‌پذیری یا ریسک‌گریزی را درک کند نه تنها در آینده اقتصادی او بلکه در زندگی شخصی و اجتماعی‌اش هم تاثیر مثبت دارد.

  • اخلاق مالی

    تاکید اخلاق، انسانیت و ادیسان الهی به در نظر گرفتن حقوق شخصی و جمعی در کنار هم آن چیزی است که در اقتصاد امروز کمتر به چشم می‌خورد. اینکه کودک ابتدا به صورت عقلانی با شفافیت در معامله، اخذ مال نامشروع، فسادمالی، ربا و چنین مواردی آشنا شود و سپس با رویکرد اخلاقی و طی تعامل به آسیب‌زا بودن آن‌ها آگاه شود امید آن هست که بتواند در جامعه رشد کرده و در این مسیر به کسی آسیب نزند.

برنامه یادگیری

20h

هفته اول

جلسه روز دوشنبه

مربیان شما

دکتر مهسا قربانی

متخصص اقتصاد و کارآفرینی

0/5
2 دوره
0 دیدگاه
0 دانشجو
مشاهده بیشتر

یک نظر بنویسید

دوره تعامل
نحوه پرداخت
اقساط

پرداخت کامل و یکجا: 1,500,۰۰۰ تومان
مبلغ پرداخت اقساطی: 1,605,۰۰۰ تومان
پیش پرداخت: 665,۰۰۰ تومان
مابقی پرداخت در۳ قسط: 315,۰۰۰ تومان​

سطح
متوسط
مخاطب دوره
کودکان 9 تا 12 سال

دوره های مرتبط

توجه: شما مجاز به کپی محتوا یا مشاهده سورس نیستید!!